Bilal Can, bu sefer şairin şiir yazma sebeplerini irdeledi…
***
xxxıv.
Kelimeyle uğraşanların kelimelere karşı hakları vardır. Şiir kelimenin hakkını vermektir. Hak gözetilerek yaklaşılan kelimeler elbette en güzel halini ortaya koyacaklardır. Bu da sanatsal bir edinim olarak estetik açıdan şiirin tekâmül etmesini sağlar.
xxxv.
Şiir, için dışa yansıtılması… Üzerinde bunca zaman çalışılmasına rağmen hâlâ yepyeni ifadeler, anlamlar vermesi, şiirin anlam üretimi için eşsiz bir yol olduğunun göstergesidir.
xxxvı.
Şiir için önsöze gerek yoktur. O hem ön sözdür, hem de son söz. Şiire söylenecek sözler de şiirdir ve şiir için hiçbir zaman son söz söylemek mümkün değildir. Çünkü şiirin üretim hali insan var oldukça devam edecektir. Şiir vardır ve devam edecektir çünkü insan vardır.
xxxvı.
Şiir, anlam üretirken protest bir tavırla hareket eder. Kapitalizm tarafından horlanan duygu, düşünce kapitalizm için bir meta olarak gözüktüğü için, şiir kapitalizm ile savaş halindedir. Şairlerin bu yüzden günün anlam katmanlarında gezmemesi gerekir, kendi çağının nabzını tutarak gelecek kuşakların bu günü daha iyi görebilmesini sağlayarak bu günden geleceğe anlam transferlerini geçirebilmelidir.
xxxvıı.
Şair, gölge boksu yapandır. Kendini varlığıyla sürekli savaş halinde olduğu için kendi gölgesine bile, çizdiği anlama göre hareket etmediği için sataşabilir. Bu yüzden şairler aslında bir nevi agresif kişilerdir. İçlerindeki savaş hali kimi zaman dışlarına yansır ve bu da onların naif hallerinin içsel bir durum olduğunu gösterir. Kavga hali, sataşma hali süreklilik arz eder. Çünkü şairlerin dünyayla alıp veremedikleri meseleleri vardır.
xxxvııı.
Şairlerin düzenli, tertipli oldukları tartışılabilecek bir ifadedir. Kendi varoluşlarına kimi zaman anti-realist veyahut sözde realist (pseudo-realist) açıklamalar getirirler. Avangard edebiyatı kendilerine belirleyici alan -rahat alan- seçen günümüz şairleri artık sözde realist tavırdan vazgeçip kendilerini daha rahat hissettikleri bu alanda çalışmalarını göstermeye başladı. Bu da çağın kişi üzerindeki etkisi. Yeniyi kullanırken bunu daha orijinal-özgün olarak ortaya koymak şairlerin bu tavırlarından kaynaklanır.
xxxıx.
Şiirde devinimsizlik (intertia) yoktur. O, anlam üretimini süreklilik içerisinde sağlamaya çalışır. Bugün şiirin fetişleştirmesi onun sürekliliğini yıkmak için yapılan bir saldırıdır. Şiir devinim halini yıkar ve fetişleştirmeyi kendine uygun görürse o zaman şiirin ölümünden bahsetmek mümkün olacaktır.
8 Yorum